Naar de onderwijsbeurs in Nederland

Vrijdag had ik de tweejaarlijkse afspraak in Utrecht om me te verdiepen in de nieuwe materialen van het onderwijs. Dit was in de grote jaarbeurs in Utrecht en kan je vergelijken met  een beurs zo groot als het   autosalon met alleen maar materialen voor de basisschool school. Je vindt er nieuwigheden die jammer meestal wel wat geld kosten. De meeste uitgevers van schoolboeken zijn aanwezig en ook heel wat computerfirma’s tonen hun nieuwste snufjes. Eén van de vele nieuwigheden zijn de 3Dprinters en ik denk dat het geen vijf jaar zal duren of er zal in elke school wel een exemplaar staan. Zelf ging ik naar een meeting over Wetenschap en techniek. Daar werden we opgewacht door Diederik Jekel. Dat  is een wetenschapsjournalist, schrijver en presentator. Hij is regelmatig te gast in ‘De wereld draait door’ en presenteert wetenschappelijke programma’s zoals ‘De kennis van nu’ bij NTR op NPO 2. Jekel is tevens schrijver van boeken, columns en filmscenario’s. Voor de speelfilm ‘Homies’ ontving hij als medescenarioschrijver een ‘Gouden Pen’. In 2016 wint hij met een score van 137 de Nationale IQ-test. Eigenlijk een vrij bekende Nederlander die op dit moment ook te zien was in Wie is de Mol (editie Nederland) Deze kon ons echt wel boeien en motiveren om wat te doen rond wetenschap en techniek in onze klas.
Verder ging ik ook rond in een innovatieronde waar enkele standhouders vertelden over hun bijdrage op de beurs. Het was een echte boeiende dag waarbij ik bij de treinreis naar huis toe heel wat documentatie die ik meebracht kon verslinden. Ik zie me daar binnen twee jaar teruggaan maar ik hoop toch wel wat collega’s mee te nemen.

Geef een reactie

