Nieuws over Nils Wilgos (oud-leerling)

Nils, journalist bij Klasse voor één dag!

Nils Wilgos (14 jaar) is leerling van Regina Caeli in Dilbeek.Hij zat drie jaar geleden nog op onze school.  Op het event van Go4talent was hij, samen met nog een tiental andere jongeren van verschillende scholen, reporter voor één dag bij Klasse. Hij interviewde Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB, samen met Naomi. Deze ervaring versterkte zijn droom om sportreporter te worden bij Sporza. Go4talent sprak met hem.

Hoe kwam je op het event van Go4talent terecht?
Nils: Sinds mijn tiende wil ik sportreporter worden. Mijn leerkrachten weten dat, want we hebben in het begin van het schooljaar een talentenfiche ingevuld. Ze vroegen me dan ook of ik journalist voor één dag wilde worden. Dat wilde ik natuurlijk heel graag!

Wat heeft ervoor gezorgd dat je graag sportjournalist wilt worden?

Nils: Ik begon als 10-jarige de sportkrant te lezen samen met mijn opa. We praatten heel veel over voetbal en wielrennen, onze twee favoriete sporten. Later ben ik de website van Sporza gaan lezen. Ik check hun website zeker 6 keer per dag. Ik weet dus veel over sport, niet meer alleen over voetbal en wielrennen. En ik vind het leuk om erover te praten. Toen kreeg ik het idee om er mijn beroep van te maken. Reporter bij Sporza worden is mijn droom!

Wat heb je gedaan bij Klasse?

Nils: Ik ben Fons Leroy van VDAB gaan interviewen. Ik had gezien dat hij een wielerploeg had. Die man wilde ik dus zeker spreken! Eerst hebben Naomi en ik vragen gemaakt voor Fons. Daarna gingen we met de taxi naar de VDAB. We namen het interview af. Ik noteerde terwijl Naomi de vragen stelde. Ik had ook alles opgenomen met mijn iPod. Dat bleek handig te zijn bij de verwerking van het interview, omdat ik niet alles had kunnen noteren.

Wat vond je fijn? Wat gaf je energie?

Nils: De sfeer op de werkvloer was leuk. Iedereen was bezig met artikels schrijven en foto’s maken. Ik voelde me er wel thuis. Het voelde niet als werk. Vragen maken, het interview afnemen en het dan verwerken, zoveel vrijheid. Je kunt doen wat je wilt. Zo heb ik dus met Fons Leroy kunnen praten over wielrennen en over de talentvolle wielrenners uit zijn ploeg! Een ervaring!

Wat heb je geleerd?

Nils: Omgaan met deadlines. Je moet alles op tijd maken en afgeven. Ik heb ook geleerd dat het belangrijk is om je artikel te doen kloppen met wat de geïnterviewde gezegd heeft. De stress heb ik ook kunnen ervaren. Ik kan wel om de stress. Ik leer voor mijn examens ook niet veel van tevoren. Met de deadline in zicht lukt het beter. De stress die ik dan voel is gezonde stress. Die voelde ik ook bij Klasse!

Veel succes nog, Nils!

Het interview en het hele krantje vind je hier.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

